fot.img.wikio-experts.com
Każda osoba, której zrodzi się pomysł otwarcia firmy powinna przeprowadzić biznes plan, by zbadać ryzyko jakie poniesie podczas otwierania przedsiębiorstwa, jego koszty i szacowane zyski. Dzięki temu jesteśmy w stanie przekalkulować opłacalność takiej firmy i zabezpieczyć się przed niepotrzebnymi, a często wynoszącymi dość dużo, poniesionymi stratami finansowymi.
W internecie istnieje mnóstwo serwisów, które udostępniają szablony biznes planów i udzielają mnóstwa porad. Najważniejsze to przekonanie samego siebie za pomocą tego dokumentu, że otwieranie firmy, która zrodziła się w naszej głowie jest opłacalne i przyniesie jakieś oczekiwane zyski. Biznes plan pozwala rozróżnić role wspólników firmy oraz jej pracowników. Pomoże w ustaleniu siedziby, ustalić sposoby finansowania przedsiębiorstwa czy też wyszczególnić proponowane przez nas usługi lub produkty. Napisany powinien być w sposób jak najbardziej przejrzysty i profesjonalny, gdyż jest to jedna z podstaw ubiegania się o inwestora lub kredyt w banku.
Każdy taki dokument składa się ze streszczenia, które jest skondensowaną formą biznes planu. Opis firmy, w którym przedstawiamy przedsiębiorstwo oraz jego mocne i słabe strony. Trzecim elementem jest zarządzanie, w którym wymieniamy informacje na temat osób odpowiedzialnych za działalność firmy. Plan marketingowy wyszczególnia nasz target, czyli do jakiej grupy społecznościowej nasz produkt ma trafiać. Planem organizacyjnym jest opis sposobu zatrudniania, wynagradzania i szkolenia pracowników. Ponad to należy zawrzeć harmonogram realizacji, analizę rynkową, plan finansowy, jakieś krótkie podsumowanie i niezbędne załączniki wymagane przez instutucję dla której tworzony jest dokument.